Lokatori – novi sistem za praćenje tovara robe
Završen je proces uvođenja novog sistema za praćenje tovara robe putem elektronskih lokatora, koji se sada primenjuje na celom carinskom području Republike Srbije, rečeno je u Komandnom centru Uprave carina.
Novo carinsko obeležje postavlja se na svaki kamion kojim se prevozi roba u uvozu, izvozu ili tranzitu, čime se osigurava nepovredivost sadržaja pošiljke i njena bezbednost, a svaka mogućnost za krijumčarenje svodi se na minimum.
Praćenje tovara robe preko mobilnih telefona
Ovo predstavlja važan korak u unapređenju i jačanju kapaciteta Uprave carina, kao jedne od značajnih karika u lancu institucija koje se bave suzbijanjem sive ekonomije, dodaju u Komandnom centru.
“Apsolutna sigurnost robe koja se prevozi nam je na prvom mestu. Lokator preko sofisticiranog softvera beleži i najmanju manipulaciju, čime se potpuno isključuje bilo kakvo neovlašćeno otvaranje tovarnog prostora“, istakla je Sonja Lazarević pomoćnik direktora Uprave carina i dodala da će ”lokatori najviše doći do izražaja u borbi protiv sive ekonomije.
Lokatori omogućavaju da carinici u svakom trenutku na mobilnim telefonima mogu da očitaju ceo set najbitnijih informacija o nekom tovaru, kao i da unapred budu obavešteni o tome da li je neko neovlašćeno dirao tovar – iako na prvi pogled tako ne izgleda.
Očekuje se da će se sa novim načinom kontrole za godinu dana biti značajno suzbijena siva ekonomija.
Do sada oko 100 uređaja namerno oštećeno
Od 21. januara 2019. godine, kada je počela fazna primena elektronskih lokatora – namerno je oštećeno čak 100 uređaja.
Svako namerno oštećenje lokatora biće sankcionisano pokretanjem prekršajnog postupka, a odgovorni će nadoknaditi štetu, ističu u Upravi carine.
“Pojedini negoduju jer generalno imaju otpor prema promenama, a ima i onih koji im se priključuju u negativnim komentarima iako nemaju nikakve veze sa postavljanjem lokatora, dok trećima smetaju, jer ih sprečavaju u zloupotrebama na koje su navikli.”
Nema zadržavanja na granicama zbog postavljanja lokatora
Zadržavanja na srpskoj granici je bilo i pre nego što su lokatori uvedeni i direktno zavise od dinamike rada pograničnih organa suseda.
“Prošlog vikenda je, na primer, bila na snazi zabrana tranzita kroz Mađarsku, što je za vozače kamiona značilo dva dodatna dana čekanja za prelazak granice. Takve odluke stranih administracija direktno se reflektuju na stvaranje gužve, a povezivanje takvog stanja sa lokatorima je zlonamerna zamena teza”, zaključuju u Upravi carine.